تشخیص سرطان مغز با همگرایی میکروالکترونیک و میکروسیالی

همگرایی فناوری میکروالکترونیک و میکروسیالی منجر به تولید آزمایشگاه روی تراشه شده است. این آزمایشگاه روی تراشه می‌تواند برای شناسایی سریع سرطان مغز مورد استفاده قرار گیرد. تحقیقات آزمایشگاهی روی این فناوری موفقیت‌آمیز بوده است.

Sumcastec کنسرسیوم همکاری مشترک میان چند دانشگاه و سرومدیکال است. این پروژه به دنبال توسعه ادوات میکروفناوری بوده تا با استفاده از آن بتوان دو سرطان بسیار مهم مغز موسوم به glioblastoma و medulloblastoma را شناسایی کرد.

یکی از اهداف این پروژه، توسعه سریع آزمایشگاه روی تراشه است تا بتوان با استفاده از آن انواع مختلف سرطان را شناسایی نمود.

اخیرا محققان دانشگاه لیموگز نشان دادند که با استفاده از آزمایشگاه روی تراشه می‌توان سلول‌های بنیادی سرطان را شناسایی و دستکاری کرد. این گروه تحقیقاتی با این فناوری قادر خواهند بود تا نشان دهند که چگونه سلول‌های سرطان در حضور میدان‌های الکترومغناطیس واکنش نشان داده و می‌توانند به سطح این تراشه متصل شوند.

این فناوری قادر است سلول‌های سرطانی را از سلول‌های سالم تفکیک دهد که این کار با استفاده از امواج الکترومغناطیس صورت می‌گیرد. مسئولان این پروژه قصد دارند تا درنهایت ابزاری بسازند که در آن از امواج الکترومغناطیس برای به‌دام اندازی سلول‌های بنیادی سرطان استفاده شود.

سلول‌های بنیادی نقش بسیار مهمی در بازگشت دوباره سرطان ایفا می‌کنند، در حال حاضر با اعمال روش‌هایی نظیر شیمی‌درمانی تومور از بین می‌رود اما هنوز خطر بازگشت سرطان وجود دارد. شناسایی سلول‌های بنیادی و از بین بردن آنها می‌تواند این خطر را به حداقل برساند.

آرنولد پوتیر از محققان این پروژه می‌گوید: «برای اولین بار آزمایشگاه روی تراشه‌ای ساخته شده که می‌تواند سلول‌های بنیادی سرطان مغز را از سلول‌سالم در مدت زمان بسیار کوتاهی جدا کند. ما اولین و مهمترین گام را در این مسیر برداشته‌ایم.»

هرچند نتایج اولیه این پروژه بسیار رضایتبخش‌ بوده اما برای تجاری‌سازی و استفاده ازآن در فرآیند درمان تحقیقات زیادی نیاز است.

کریسیتن پالگو از محققان این پروژه می‌گوید: « ما از پتانسیل‌های تشخیص طبی این فناوری بسیار شگفت‌زده‌ هستیم، همچنین این که با همگرایی چند فناوری مختلف نظیر میکروسیالی و میکروالکترونیک این فناوری جدید ایجاد شده بسیار خوشحالیم.»

منبع :
https://www.medicalplasticsnews.com/news/technology/researchers-complete

http://nbic.isti.ir/news/63588

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© 2024 مرکز تحقیقات سیستم های هوشمند و علوم شناختی | ScrollMe by AccessPress Themes