مروری برای آخرین دستاوردهای «رابط مغز و ماشین» در بخش توانبخشی

مقاله مروری با موضوع استفاده از رابط مغز و ماشین منتشر شده که در آن نویسندگان به بررسی روش‌های استفاده از این رابط‌ها برای کمک به افراد معلول پرداختند. این مقاله خلاصه‌ای از آخرین دستاوردهای این حوزه آمده است.
اخیرا مقاله‌ای با عنوان Brain-computer interfaces for communication and rehabilitation در نشریه Nature Reviews Neurology منتشر شده که در آن آنره راموس و نیل بیربامر از دانشگاه توبینگن نشان دادند که چگونه رابط مغز و ماشین می‌تواند از فعالیت‌های مغز برای کنترل ادوات خارجی استفاده کند. با استفاده از این فناوری می‌توان به افراد ناتوان کمک کرد تا قادر به برهمکنش با محیط پیرامون خود باشند.
در این مقاله مروری محققان نشان دادند که می‌توان از روش‌های مختلف برای کمک به معلولان استفاده کرد که در این روش‌ها رابط مغز و ماشین نقش مهمی ایفا می‌کند. در این روش‌ها که هم به صورت تهاجمی و هم غیرتهاجمی هستند از رابط مغز و ماشین و به طور ویژه از EEGs برای کمک به افراد ناتوان می‌توان استفاده کرد. در برخی از این روش‌ها از طیف‌سنجی مادون قرمز نزدیک استفاده می‌شود. رابط‌های مغز و ماشین برای کمک به این افراد به گونه‌ای طراحی می‌شوند که امکان کنترل ادوات روباتیک خارجی نظیر پروتزها را با مغز این افراد فراهم می‌کند. این رابط‌ها امکان تسهیل بازیابی عملکرد نرونی را در معلولان فراهم می‌کند.
در این مقاله مروری، نویسندگانه به ارائه خلاصه‌ای از آخرین دستاوردهای حوزه رابط ماشین و مغز پرداختند و فناوری‌هایی را که در حال حاضر به مرحله استفاده در بیمارستان‌ها نزدیک شده، معرفی کردند. در این مقاله استفاده از رابط مغز و ماشین برای توانمند کردن معلولان مورد توجه بوده به ویژه افرادی که در اثر بیماری اسکلروزیس آمیوتروفیک جانبی دچار سندروم بی‌حرکتی شده‌اند.
همچنین رابط مغز و ماشین می‌تواند به افرادی که در اثر سکته یا آسیب نخاعی، قادر به حرکت نیستند کمک کند تا حرکت کنند. در این مقاله مکانیسم‌های یادگیری و نروفیزیولوژی مرتبط با این فناوری مورد بحث قرار گرفته است.

منبع :
https://www.eurekalert.org/pub_releases/2016-10/ef-cob100416.php

http://nbic.isti.ir/news/56488

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© 2024 مرکز تحقیقات سیستم های هوشمند و علوم شناختی | ScrollMe by AccessPress Themes