ارائه BCI به‌روز شده مجهز شده به زیست‌حسگر

شرکت اپن‌بی‌سی‌آی نسخه جدیدی از رابط مغز و کامپیوتر (BCI) خود را ارائه کرد. در این نسخه جدید از نرم‌افزار و زیست‌‌حسگر جدیدی استفاده شده است.

شرکت اپن‌بی‌سی‌آی (OpenBCI) نسل جدید از رابط مغز و کامپیوتری را ساخته که در آن الکترودهایی برای ایجاد ارتباط با دستگاه قرار داده شده است. این رابط ساختاری شبیه به یک کلاه دارد که قادر به اندازه‌گیری امواج مغز بود و داده‌های EEG را دریافت کرده و از آن برای مقاصد فنی استفاده می‌کند.

این شرکت نرم‌افزار و زیست‌حسگری نیز برای این رابط ارائه کرده است که با استفاده از آنها می‌توان فعالیت‌های مغز را رصد کرد. شرکت اپن‌بی‌سی‌آی هنوز برای استفاده از این فناوری در بخش ربات کاری انجام نداده است اما سازمان‌ها و گروه‌های دیگری از نسل قبلی این رابط برای کنترل ربات‌ها و دستگاه‌ها استفاده کرده‌اند.

برای مثال موسسه تحقیقات مخابرات پیشرفته توکیو چندی پیش آزمایشی انجام داده که در آن چند نفر برای کنترل روبات‌ها از این رابط استفاده کردند. در واقع کاربران از این رابط برای کنترل یک بازوی رباتیک استفاده کرده و موفق به حرکت توپ و انداختن آن به محل از پیش تعیین شده، شدند.

در موسسه فناوری ماساچوست، یک رابط مغز و کامپیوتر به روباتی به نام Rethink متصل شده و کاربر توانسته است با استفاده از این رابط، کار سوراخ کردن را انجام دهد. محققان MIT نشان دادند که این دستگاه و رابط همانند یک اسکلتی عمل می‌کند که بازوهای خود را داشته و همانند انسان کار می‌کند.

علاوه بر داده‌های EEG، این فناوری می‌تواند داده‌های EMG را نیز از مغز دریافت کند، اطلاعاتی که به فعالیت‌های عضلانی بدن انسان مربوط می‌شود.

مدیر آزمایشگاه هوش مصنوعی و علوم کامپیوتر MIT می‌‌گوید که در این پروژه فیدبک‌گیری EEG و EMG با هم ترکیب شده و برهمکنش مستقیم میان انسان و ربات انجام می‌شود. با فیدبک‌گیری از عضلات، می‌توان به ربات با ریزه‌کاری بیشتر و دقیق تر برای انجام فعالیت‌های مختلف دستور داد.

منبع :

Brain-computer interfaces: Devices to enable you to control robots with your thoughts

http://nbic.isti.ir/news/63565

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© 2024 مرکز تحقیقات سیستم های هوشمند و علوم شناختی | ScrollMe by AccessPress Themes